Hulp met aanvankelijke opdracht
Geef een korte ontwerpopdracht die de volgende wensen doorgeeft:
- Een omschrijving van het betreffende werk of merk.
- Het gevoel of indruk die je wil geven met het ontwerp.
- Hoeveel werk er nodig is en i.v.t. welk deel precies van het werk wordt geïllustreerd.
- De stijl (gebruik liever geen terminologie als je niet precies weet wat die betekent; vergelijk met werk vanuit mijn portfolio als je het niet goed kan bewoorden).
- Thema’s in je werk of in je branding van het verleden.
- Lettertypes waarvoor je al een licensie hebt.
- Een idee van de inhoud van het onderwerp i.v.t (maar wees niet teleurgesteld als ik hier niet voor kies).
Hulp met terugkoppeling geven
Het kan moeiljijk zijn om goede terugkoppeling te geven bij een eerste versie van een ontwerp. De bedoeling van terugkoppeling geven is om een illustrator of ontwerper te helpen je werk of merk te vertegenwoordigen.
De bedoeling is niet om een illustrator of ontwerper te vertellen hoe een illustratie of ontwerp aan te maken. Anders zou je het zelf doen! Elk detail van een ontwerp wordt expres toegevoegd en ik doe mijn best om uit te leggen waarom het gedaan is. Het is dan verstandig om je terugkoppeling eenvoudig en iets vaag te houden.
Dit betekent ook minder werk voor jou en voor mij, en hoe minder ik werk, hoe minder het werk kost. Maar hoe dan? Een korte gids:
Zeg wel bijv.:
- Of je wilt dat de illustratie letterlijker of abstracter wordt.
- Qua kleuren: of ze helder genoeg zijn; of ze wel of niet je merk vertegenwoordigen; of ze het verkeerde gevoel geven.
- Personages: of deze je idee, je klanten, je organisatie enz. goed vertegenwoordigen, bijv. met diens gender, ethniciteit, of algemeen uiterlijk.
- Als het ontwerp je doet denken naar iets ongewild, zoals een racistische trope, iets politiek ongemakelijks, enz..
Zeg liever niet bijv.:
- Of het logo goed past bij je eigen originele idee.
- Over kleine insubstantiele details, bijv. of een man een stok draagt, welke richting en dier kijkt (tenzij dit de inhoud van een verhaal tegenzegt, maar dit is niet te verwacht voor te komen).
- Of de lettertype schreefletter of schreefloze letter zou moeten zijn; of hij sterk, cursief, enz. zou moeten zijn.
Help with the intial brief
Give a short design brief that communicates the following wishes:
- A description of the work or brand the illustration or design goes with.
- The feel or impression you want to give with the design.
- How much work is needed and, if applicable, which part of the work in question is being illustrated.
- The style (please don’t use terminology if you don’t exactly know what it means; compare with work from my portfolio if you can’t articulate it well).
- Themes in the work being illustrated or in your past branding.
- Typefaces for which you already have a licence.
- An idea of the content of the design, if applicable (but please don’t be disappointed if I don’t stick to this idea).
Help with giving feedback
It can be difficult to give good feedback for a first draft of a design. The point of giving feedback is to help an illustrator or designer to represent your work or brand well.
The point isn’t to tell the designer or illustrator how to create a design. Otherwise you’d do it yourself! Each detail of a design is deliberately put in place and I do my best to explain why it’s been put there. It’s sensible to keep your feedback simple and somewhat vague.
This also means less work for you and for me, and the less work you have me do, the less it costs. But what should you say then? A short guide:
Do say e.g.:
- If you want the illustration to be more literal or more abstract.
- Regarding colours: whether they’re bright enough; whether or not they represent your brand well; whether they give the wrong feel.
- Regarding characters: whether they represent your idea, your clientele, your organisation, etc. well, e.g. by their gender, ethnicity, or general appearance.
- If the design reminds you of something unwarranted, such as a racist trope, something politically insensitive, et cetera.
Please don’t say e.g.:
- Whether the logo fits your own, initial idea.
- Anything about small, insubstantial details, e.g. whether a man is carrying a staff, which direction an animal’s looking (unless this contradicts the text of a story being illustrated, but you wouldn’t expect that to occur).
- Whether the type should have serifs; whether it should be bold, italic, et cetera.